woensdag 8 juni 2016

Voor de low budget vegan sporters: DIY eiwitrepen voor EUR 0,60 per stuk

Voor de nieuwe groep op Facebook, Low Budget Vegan Nederland, heb ik deze vertaling gemaakt van een blogje van mijn Russische blog vriendin die fanatiek sport en grotendeels plant based eet.

Zij maakt er ook een sport van om haar eten zo gezond mogelijk te maken en de kosten te drukken. Ik vond dit een mooie post met een basis recept voor de eiwitrepen, met suggesties voor experimenten.

"Geef toe, hoe goed je ook je best doet om 24 uur per dag goed te eten, omstandigheden zijn er gewoon niet altijd naar. Hoe vaak ik hongerig en geïrriteerd raakte op de momenten dat ik juist heel erg behoefte had aan een helder hoofd. In plaatsen waar het onmogelijk was om een uitgebalanceerde snack voor mezelf te maken. En de variatie van de vegan snacks to go die je kunt kopen is heel erg gelimiteerd.



Natuurlijk kun je altijd een zakje noten-zaden-gedroogde vruchten kopen of een fruit-granen bar. Maar, ten eerste, een mix bestaande uit simpele koolhydraten met vetten voldoet niet aan mijn norm voor een gezonde snack, en ten tweede, zo’n zakje eet ik nooit voor de helft op, en je weet, slechts 200 g. van zo'n mix is de helft van de dagelijkse calorienorm van een gemiddelde vrouw. Dus. Vaak heb ik veel behoefte aan een eiwitreep. Vegan, zonder suiker, gehydrogeneerde vetten en andere ongewenste ingrediënten. Zo één die alleen ik zelf kan maken dus :)


Voor sommigen zal het een openbaring zijn, maar progressieve fitness wereld heeft al lang ontdekt dat voor het maken van de eiwitrepen je maar eigenlijk 2 ingredienten nodig hebt, die je gelukkig kunt kopen, en helemaal los kunt gaan in je keuken.

Deze ingredienten zijn eiwitpoeder en IMO (Isomaltooligosaccharide – probiotisch stofje verkregen uit zetmeel, heeft een lage GI waarde, lage caloriewaarde en een mooie textuur, wordt in Nederland verkocht onder de productnaam VitaFiber).

Dit is ook het geheim van de Quest bars, de meest bekende sportrepen in de wereld.
Het leukste is dat je oneindig kan experimenteren met de smaakjes van eiwitpoeder, toevoegingen (noten, gedroogd fruit, chocolade chips, kruiden en specerijen), zelf aroma geven aan je bars – van kaneel en kardemom tot oplosbare koffie en etherische oliën… Mensen gaan helemaal los, hoe kan ik er niet een gokje aan wagen? :) Ik moet zelf mijn eigen vegan DIY eiwitrepen maken:

Voor 4 stuks:

- 60 g (2 maatschepjes) erwten proteïne poeder: bijvoorbeeld Now Foods Sports Pea Protein Powder
+ stevia naar smaak + vanille
- 100 g VitaFiber poeder (=Isomaltooligosaccharide)
- 30-40 g water
- 20 g kokosschaafsel
- paar druppels etherische olie van bittere amandel, sinaasappel of citroen – optioneel)

Instructie voor basis reep:
Mix IMO poeder heel goed met water en warm langzaam op op het vuur todat de eerste luchtbelletjes verschijnen. Zet het vuur uit. (Ter voorkoming dat het een harde kei wordt)
Als je eiwitpoeder zonder toevoegingen gebruikt, doe er je stevia of andere zoetstof bij.
Voeg de rest van de ingrediënten toe, mix totdat homogene massa ontstaat.
Maak de repen en laat ze afkoelen en hard worden. Ik gebruik er een siliconen vorm voor, en na het afkoelen snijd ik die mega-reep in 4 standaard repen. That’s it, je kunt ze inpakken.

Voedingswaarde per reep:
141 kcal, 13 g eiwit, 4 g vetten, 25 g koolhydraten (waarvan 23 g vezels!).
Heel lux voor een snack uit de pocket.


De kosten per stuk: Proteine poeder € 0.31, IMO €0.24, de rest ~€0.05, bij elkaar €0.60.
Ter vergelijking de goedkoopste vegan eiwitreep op de markt, Raw Rev Glo (Amazon) zal zonder verzendkosten erbij 3x zo veel kosten per stuk. Pak je voordeel!"

(Met dank aan Nadia! Dit is haar originele post.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...