POWr Social Media Icons

woensdag 12 november 2014

High Carb Low Fat Diet: Interview Nikky

Ik heb Nikky deze zomer ontmoet. We zaten in hetzelfde bootje tijdens een boattrip georganiseerd door Veganteam Holland. (Reclame!! Want ik heb het enorm naar mijn zin gehad :)) Op een gegeven moment liet Nikky me een foto zien van een tijd terug. "Ben jij dat?" - vroeg ik. Ik kon mijn ogen niet geloven. ...

We werden vrienden op Facebook.
Een paar maanden geleden ben ik The Starch Solution (TSS) gaan volgen en toen merkte ik dat wat Nikky aan food porn foto's op haar Facebook postte, ook allemaal TSS was - high carb low fat (HCLF) volgens de principes van 80/10/10 - 80% koolhydraten / 10% eiwit / 10% vet. Dit schijnt voor de mens de gezondste verhouding te zijn.
Ik ben erg benieuwd geworden naar Nikky's verhaal. Gelukkig wilde ze interview geven voor mijn blog! Mocht je ook zo nieuwsgierig zijn, lees dan vooral mee!

De linker foto werd in 2008 gemaakt, volgens Nikky net nadat zij begin November besloot vegan te worden. Ze was toen op haar zwaarst - 115kg, en is sindsdien bijna 55kg kwijt.


Ik ben dus Nikky, 29 jaar. Ik woon momenteel in Eindhoven met een poes die Cat heet, echter is de bedoeling dat wij ergens in het komende jaar naar New York verhuizen, om samen te gaan wonen. Ik reis veel tussen daar en hier. Ik ben te veel online. Ik kook graag, en maak daar vaak foto’s van, die post ik dan online zoals het hoort. Momenteel werkvrij dus hou ik mezelf bezig met de lokale vegan scene, bloggen, HiiT, sinds kort rennen en te veel series kijken.


Hoe was je relatie met eten voordat je high carb-low fat ging?

Voordat ik vegan was had ik een moeilijke relatie met eten en ongezonde eetgewoontes, niet bepaald een eetstoornis maar wel dat soort gedrag.
Sinds ik in 2008 vegan ben geworden is mijn relatie met eten veel gezonder, ik at weer graag en at meer en vaker. 
Ik ben echter pas sinds juni dit jaar echt high carb low fat gaan eten, in het begin Raw till 4 nu meer HCLF. Daarvoor deed ik een aantal maanden zo veel mogelijk raw en was ik geheel glutenvrij (wat ik over het algemeen nog ben). Mijn relatie met eten was een beetje gespannen toen, vanwege fluctuerend gewicht wat ik slecht onder controle kon houden, achteraf gezien wel normaal omdat ik eigenlijk best high fat at (en veel zout).  Daar kwam bij dat ik sinds begin 2013 vaak naar New York reis, daar heb je ALLES vegan en het is HEERLIJK. Het is echter allemaal super loaded met vet, zout en suikers, wat verslavend werkt want je zou zo de hele dag door kunnen eten, volgens mij doen ze er stiekem crack in. 

[Julia: LOL!!]

Waarom ben je überhaupt begonnen? Was het het gewicht of je gezondheid of misschien nog iets anders?

Met veganisme door een boek dat Skinny Bitch heet. Ik kocht het willekeurig uit een kortingsbak in Londen, bleek het haarfijn uit te leggen wat er allemaal met dieren gebeurt, en wat die producten met je lichaam doen. Toen ik het boek aan het eind van de dag uit had, heb ik al mijn eten aan huisgenoten gegeven en was van de een op andere dag Vegan. Voor mij de beste keuze die ik gemaakt heb.


Met RT4 en HCLF toch grotendeels door mijn gewicht, ik was best wat kilo’tjes weer aangekomen in de 2 jaar ervoor doordat ik minder tijd en meer stress had door school, en door decadent te doen in New York.
Ik kwam op Raw till 4 in mei dit jaar (2014), door de video’s van Freelee op youtube, maar echt volgen deed ik het pas in juni 2014, door een beetje halfhartig mee te doen aan een 30 dagen challenge, halfhartig omdat ik niet echt meedeed aan het sociale aspect en me gewoon richtte op het eten volgens RT4. Het beviel me en ik bleef de hele zomer zo door eten. Maar het koudere weer en de afnemende variatie van (lekker) fruit zorgden ervoor dat ik in oktober weer behoefte kreeg aan gekookt eten, dus besloot ik het gewoon HCLF te houden met ‘RT4 dagen’.

Heb je daarvoor nog andere eetstijlen geprobeerd? Heb je wel eens gedieet?

Eetstijlen: Nee, RT4 en HCLF zijn de eerste die ik probeer, daarvoor was de instelling: als het vegan is dan is het goed.

Diëten: ‘Diëten‘ heb ik vaak geprobeerd, voornamelijk voordat ik vegan was, niet bepaalde plannen gevolgd maar vooral in de vorm van caloriebeperking. Ik geloof echter niet meer in diëten sinds ik vegan ben, dit komt door het geleidelijke en natuurlijke gewichtsverlies die de verandering van eetgewoontes en levensstijl met zich meebracht – zonder moeite of honger – het is zelfs zo dat ik meer en vaker at dan daarvóór. Wat ik nu geleerd heb is dat caloriebeperking niet werkt op lange termijn,  je hersenen maken een hormoon aan waardoor je lichaam zich gedraagt alsof je uithongert. Je lichaam doet dan alles om te overleven, je metabolisme daalt drastisch om te veel verbranding tegen te gaan, en als eerste teert je lichaam op je spieren en houdt vet vast voor later. Dit verklaart voor mij waarom ik in de jaren dat ik mijn calorieën beperkte door middel van maaltijden overslaan alleen maar dikker werd.  Het verklaart ook mijn vreetaanvallen, die kwamen ook als gevolg van caloriebeperking.

Natuurlijk hebben veel mensen goede resultaten met diëten, zeker in combinatie met beweging,  echter is door onderzoek gebleken dat de meeste mensen het gewicht (+ nog wat erbij) vaak over de komende jaren erna weer terug ‘wint’. Ik ben er dus van overtuigd dat je lichaam je levensstijl weergeeft, permanente veranderingen aan je lichaam komen met permanente veranderingen in je levensstijl en eetgewoontes, niet met tijdelijke veranderingen.

 Oktober 2013 - Oktober 2014

Je hebt een lange tijd in Spanje gewoond, ben je daar begonnen? 

Ik ben in Spanje vanaf mijn 5e opgegroeid en had nog nooit over veganisme gehoord. In Spanje is veganisme nu pas een beetje aan het aantikken tussen de milieuactivisten en open-minded type mensen, ook komt het meewaaien met de vele expats en toeristen die daar gaan wonen/overwinteren en vegetariër of vegan zijn. 

Hoe ontwikkelde je manier van eten vanaf het moment dat je begon tot nu? Ben je naarmate de tijd vorderde strikter of losser gaan eten? (Bijvoorbeeld meer noten oid, soms een vleesvervanger…) Hoe ziet je eetpatroon er nu uit? 

Ik begon in mei heel relaxt met het opbouwen van de hoeveelheid fruit, in juni met de challenge en de maanden erna heb ik volgens de RT4 principes gegeten. Vanaf augustus tot midden september deed ik alles wat ik at loggen met Cron-o-meter,  dit voornamelijk om te leren genoeg te eten, hoeveel ik visueel moest nemen, en voor mijn macro’s.
Die hield ik een tijd lang rond de 90/5/5 (In % carbs/fat/protein) volgens RT4 principes.

HCLF ben ik sinds begin oktober 2014, ik denk dat ik dit zo blijf doen tot de koudere maanden weer voorbij zijn en/of er weer lekker fruit te krijgen is. Ik ga later deze maand voor 11 dagen naar Spanje en omdat daar door het klimaat meer fruit is zal ik waarschijnlijk meer volgens RT4 eten.

Ik ben niet super strikt, ik ontzeg mezelf niet een etentje of een keer iets lekkers op een event of bij vrienden, als het maar vegan is. Het is niet nodig omdat ik daarbuiten gezond eet en genoeg beweging krijg, de volgende dag ga ik gewoon verder alsof er niks gebeurd is omdat dat ook zo is (ook iets wat ik heb moeten leren doen). Wel beperk ik hoe vaak ik zo iets doe, meestal op basis van gevoel en hoe de week verlopen is, maar ik ga niet om de week uit eten want dat is voor mij ook niet nodig (wordt de maand ook niet goedkoper op).

Kun je een voorbeeld geven van je dag menu – ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes inclusief drinken? 

Dat kan, (voorheen) op RT4 was mijn ontbijt standaard bananen.  In het begin vaak met water en vanille in de blender, een stuk of 7-8 bananen, of ik at ze gewoon.
Heel soms drink ik een liter sinaasappelsap, eet er dan een paar bananen bij.

Deze week heb ik wat vaker havermout gegeten, wat ik met water maak i.p.v. melkvervangers, ik doe er vanille suiker en koek specerijen bij, fruit erin vind ik niks.

In de middag eet ik de laatste tijd vaak rijstsalade, overblijfsels van de avond van tevoren, of rijst met vetarme Hummus en rauwe groenten, dat is momenteel mijn favoriet.


Als ik lekker fruit vind op de markt of zo dan eet ik daar een mono-maaltijd van.

’s Avonds eet ik dingen zoals een berg aardappel wedges uit de oven (zonder olie of zout) waarbij ik meestal een sausje op basis van ananas maak of zoete chili saus, boerenkool of een andere stamp variatie (soms gebruik ik dan een scheutje Alpro soja room, light),  glutenvrije pasta met een simpele saus, gemaakt van verse groeten en tomaten, of een of andere creatie op basis van wat ik in huis heb en wat er in de aanbieding is. 

Nikky's geheim voor oli-vrije aardappel wedges? Een bakje met water in de oven. Verdampend water laat de aardappelen niet uitdrogen.


Ik drink eigenlijk alleen water, minimaal 3 liter per dag, daarnaast kamille thee of af en toe Vanilla Chai thee. Verder drink ik geen fris, koffie, of alcohol.

Als ik snackbehoeftes heb, wat niet vaak voorkomt, dan eet ik dadels, zoutvrije rijstwafels, fruit of ik maak bananenijs.

Banana, mango and blueberrie vanilla ice cream topped with raw cacao nibs van Nikky's Instagram lumpy_space_vegan

Maak je vaak hetzelfde of probeer je telkens nieuwe gerechten uit?

Ik maak vaak hetzelfde, maar dat doen heel veel mensen. Ik eet met fases sommige dingen een tijd heel vaak maar ik maak ook geregeld nieuwe gerechten.

Mountain of rice topped with homemade 'retried' black beans (without oil/salt), water sautéed peppery portabella slices, scallions and my homemade chill sauce van Nikky's Instagram lumpy_space_vegan

Wat doe je als je niet thuis eet?

Dan maak ik de beste keuze die voorhanden ligt. Als ik langere tijd onderweg ben heb ik altijd iets te eten bij, meestal bananen en/of dadels. Zoals gezegd ben ik niet te streng buiten de deur, ik probeer de vetarmere en zoutarmere opties te nemen maar als die er niet zijn dan is dat zo, een keer junk food is geen ramp, het belangrijkste is altijd nog dat er iets is wat vegan is. 

Scooped out some squash, mixed it with brown rice and put that in. The topping is tomato sauce based, with: mushrooms, red onion, green onion, green bell pepper, red kidney beans, red chilli. Seasoned with smoked spicy paprika, regular paprika, cilantro, parsley - van Nikky's instagram lumpy_space_vegan

Je bent in de eerste instantie ethisch vegan. Voordat je high carb ging eten, hoe ervoer je je manier van eten?

Uiteraard al jaren ethisch vegan. In eerste instantie was het een hoop leren, over (nieuwe) ingrediënten en echt leren koken en bakken. Veel recepten gevolgd of eigen creaties in elkaar gegooid,  veel leren maken, van sushi tot curry tot seitan worstjes tot gebak, van alles uitgeprobeerd.
Ik at met tijden redelijk gevarieerd maar hoog in vet, zout en eiwitten. Ook wat onregelmatig nog, omdat ik uit een verleden met gestoord eetgedrag kwam. Iets waar ik wel blij om ben is dat ik via veganistische voeding mijn relatie met eten heb kunnen verbeteren, het heeft interesse, enthousiasme en liefde voor eten in me opgewekt die ik voorheen absoluut niet had.

Potato pizza van Nikky's Instagram lumpy_space_vegan

Wat is je advies aan de beginnende vegans?

Maak je niet te druk om hoe je vegan eet, RT4, HCLF, Raw, e.d. dat kan allemaal later ook nog. Gebruik Google voor alles. Recept/ Ingrediënt? Google. Ik heb recent nog gegoogled hoe je een cherimoya kon eten, geen vraag is te dom voor google, gewoon doen.

Je zult veel moeten lezen en gaat er veel van leren. Lees altijd de ingrediënten. In het begin zal je best wat vaker fouten maken, leer ervan en ga gewoon door. Je zult best vaak kwaad worden op de maatschappij, de veehouderij, de overheid, zelfs op je familieleden en vrienden.

Pick your battles en gooi niet te veel tijd in frustrerende emotionele gesprekken die nergens naartoe leiden, houdt het feitelijk en keep your cool. Hap niet in elke grap, laat de grap dood neervallen zonder reactie.
Het is niet altijd makkelijk om tegen de stroom in te gaan, maar het is belangrijk voor de dieren en je wordt er sterk van. Soms kom je ergens en er is NIKS te eten, ik heb zelf meerdere malen bijna staan janken uit frustratie, ook al is dat zo blijf vegan, grote kans dat er de volgende keer wel aan gedacht wordt. Creëer vraag naar vegan opties, vraag altijd door, nee dat maakt je niet lastig, bel restaurants voordat je erheen gaat, gebruik happycow.com (vooral als je gaat reizen), neem iets te snacken mee.

Blijf vegan, blijf een contrast creëren door te bestaan, blijf het onzichtbare leed zichtbaar maken door er niet aan mee te doen wanneer anderen dat wel doen. Weest enthousiast over veganisme, deel vegan eten met iedereen om je heen, doe je ding met overtuiging en vreugde en mensen volgen vanzelf. Bijna al mijn betere vrienden zijn onderhand vegan of vegetariër geworden.

Interessante mensen om naar te luisteren zijn: Melanie Joy, Colleen Patrick-Coudreau, Gary L. Francione, Gary Yourofsky.

Interessant op YouTube: Bite size vegan, Banana tv, Freelee the banana girl

Wat is je favoriete recept?

Ik heb eigenlijk geen favoriet recept, maar kan wel het recept delen voor vetarme hummus, deze is zonder olie, tahin of zout.


In een food processor, of zoals ik, een bak en dan met een staafmixer, doe je:

1 blik kikkererwten, afgespoeld in een vergiet.
sap van 1 citroen
1 a 2 teentjes knoflook naar smaak
ongeveer 1/4 cup water
gemalen komijnzaad, zwarte peper naar smaak,
evt. gemalen koriander of paprika poeder bij.

Alles verwerken tot een smeuïg geheel.
Te eten als dip voor rauwe groenten, op crackers/brood, door salades, op rijst met rauwe groenten...

[Julia: Bedankt Nikky!!! Wat een inspirerend en informatief verhaal! ❤]

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...