zondag 10 maart 2019

Vegan Keurmerk

De laatste tijd is er veel onduidelijkheid over het keurmerk van Vegan Society naar aanleiding van de blogpost van de Nederlandse blogger Naoki (ze is zelf geen vegan).
Als je alleen de conclusie wil lezen, klik dan meteen op "Meer lezen" en lees onder het kopje HOE ZIT DAT NU?


Het blijkt dat de nederlandse vegans het logo niet meer vertrouwen omdat Naoki in haar post in 2014 een claim maakte dat het keurmerk niet te vertouwen is. Die post kun je hier lezen. In 2018 heeft ze twee nieuwe blog posts geschreven over het Vegan Keurmerk van de Vegan Society.

Ik heb zelf Naoki nooit gevolgd omdat ik wist dat ze geen vegan was. Maar deze posts zijn onder mijn aandacht gebracht door de andere vegans die hier bezorgd over waren.


In 2018 kwam Naoki dus weer met een post waarin ze gebrek aan vertouwen uitsprak.
En nog een post, die onder mijn aandacht is gebracht.
In de comments wordt als voorbeeld Urtekram aangehaald die een vegan keurmerk op sommige producten hanteert maar ondertussen in China verkoopt.

Als lid van de Nederlandse Vereniging voor veganisme was ik er verontwaardigd over omdat de vereniging deze keurmerk voert.

Daarom heb ik er al lid zaak van gemaakt om hier duidelijkheid over te krijgen.

Ik heb vragen gesteld aan de mensen die zich hier binnen de vereniging mee bezig houden.

Ook met de Vegan Society is er een mail wisseling geweest over Urtekram. De Vegan Society wilde graag weten welke producten van Urtekram Naoki precies bedoelde, want het keurmerk wordt niet aan het gehele bedrijf verstrekt, maar aan een product. Om antwoord te kunnen geven op haar vraag zouden ze moeten weten over welke producten het ging.

Naoki gaf in haar post aan dat ze nooit antwoord gekregen heeft van de Vegan Society op haar vragen. Ik nodig Naoki uit om het nog eens te proberen, want in dit geval gaven ze snel antwoord.

En nu komt het uitleg over hoe het nou zit met het Vegan Keurmerk.

Naoki zegt helemaal terecht dat ook bedrijven die in China verkopen, het keurmerk mogen hanteren.

Maar hier moet wel nuance aangebracht worden. Door deze nuance blijf ik achter het keurmerk staan.

Lees verder en bepaal voor jezelf of je mijn mening deelt of dat je besluit dat het keurmerk toch niet bij jouw idealen aansluit.

HOE ZIT DAT NU?

Het keurmerk van Vegan Society wordt dus uitgegeven voor een product, niet voor het gehele bedrijf.

De productie van dit product is dan gegarandeerd dierproefvrij over de hele productielijn en qua ingrediënten vegan.

Het klopt ook dat de andere producten van het bedrijf niet vegan hoeven te zijn, bijvoorbeeld als ze in China verkocht worden.

Dit is nooit een geheim geweest, dit is hoe het altijd gegaan is.

Quote van de website van de Nederlandse Vereniging voor veganisme:
"Producten met dit logo zijn gegarandeerd veganistisch. Of het nu gaat om koekjes of wijn. Ze zijn vrij van dierlijke ingrediënten en er zijn geen materialen van dierlijke herkomst gebruikt bij de productie en ontwikkeling van het product. Bovendien is er bij de productie en ontwikkeling van het product geen gebruik gemaakt van dierproeven."

Alle producten worden gelijk behandeld. Het logo wordt niet alleen op cosmetica geplaatst maar ook op voedingsmiddelen.

Het klopt dat het bedrijf haar andere producten op dieren getest kan hebben.

Maar voor de producten met een Vegan Keurmerk garandeert het bedrijf dat over de hele productielijn niet getest wordt, ook in de andere landen niet.

Een Vegan Keurmerk is dus voor een product, niet voor een bedrijf.

Een keus om deze producten te kopen is aan iedereen persoonlijk.

Maar je moet je wel bedenken dat als je weigert deze producten te kopen, en ondertussen bijvoorbeeld de vegan Cornetto ijsjes (of andere producten van de bedrijven die op dieren testen) koopt, je dan hypocriet bezig bent.
(Cornetto en andere merken vallen onder Unilever, en Unilever test op dieren.)

Door deze post te schrijven wil ik niet Naoki bekritiseren. Zij is immers met een geweldige strijd tegen dierproeven bezig.

Echter is haar aanpak niet één waar ik me ook in kan vinden.

Ik ben vegan voor alles, niet om één issue. Ik maak mijn afwegingen anders dan hoe zij het doet.

Ik wil juist wel die bedrijven steunen die een Vegan Keurmerk zijn gaan hanteren voor vegan producten.

Dat betekent dat ze voor dit specifieke product geen dierproeven hebben uitgevoerd, en geen dierlijke ingredienten zijn gaan gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...