zondag 17 april 2011

Pesto, gado gado en groenten...

Ik ben lui geweest :) Inmiddels heel veel recepten gemaakt, maar posten, dat is een ander verhaal, daar moet je tijd voor maken.

Geroosterde groenten met couscous, vegan
Voor 2 personen:
200 gr pompoen
250 gr kastagnechampignons
1 grote ui
1/2 el oregano
olijfolie
couscous, hoeveelheid voor 2 personen
bouillonblokje, biologisch

Snijd pompoen in blokjes, paddenstoelen in plakjes en ui in ringen. Doe de groenten in een ovenschaal en besprenkel met olijfolie en oregano. Doe ze onder hete grill en rooster ze totdat pompoen gaar is (ongeveer 20 minuten). Een paar keer omscheppen.
Bereid couscous zoals aangegeven op een pakje, voeg een bouillonblokje aan het water toe om meer smaak te geven aan je couscous.

Groenten Gado Gado, vegan
Dit gerecht vind ik geweldig omdat ik normaal gesproken niet van gekookte groenten hou, maar met de pindasaus eet ik mijn groenten al te graag. Heel gezond dus :) Naja, kokoscrème en pinda's zijn vettig, maar hier kan het mijn inziens geen kwaad.
Gado gado hem ik ontdekt tijdens Vipassana cursus, de saus daar was wel heel dun en de groenten zwommen erin. Je mag dus helemaal zelf bepalen hoe je je gado gado het lekkerst vind. Dik of dun, het maakt me niet zo veel uit, ik ben gek op pindasaus.

Voor 2 personen:
1 tl gemalen koriander
1 teentje knoflook
1 tl gemalen gember
olijfolie
100 ml water
1 tl sambal oelek of pittige pindasaus (te koop bij Dirk vd Broek/Bas vd Heijden)
1/4 pakje kokoscrème (santen, pakje van 200 gr.) 
~150 gr pindakaas (bijvoorbeeld met stukjes noot)
+je favoriete groenten (ik had witte kool, broccoli, sperziebonen)

Kook je groenten beetgaar. Zo vind ik mijn groenten zelf het lekkerst, en ze blijven ook lekker gezond op deze manier.

Maak de pindasaus. Doe olijfolie in de pan, voeg er de specerijen en knoflook aan toe en bak ze een minuutje aan. Voeg er water aan toe en breng de mengsel aan de kook. Doe er vervolgens kokoscreme in (in stukken gesneden), laat al roerend oplossen.
Doe er vervolgens pindakaas en sambal in, roer tot een gladde saus. Breng op smaak met zout. Als je de saus te dik vindt, voeg er meer water aan toe.

Pasta met pesto, broccoli en een portobello paddenstoel, vegan
Ik ben gek op pesto. Ik vind het heel jammer dat het zo moeilijk om pesto te kopen zonder kaas erin, alleen bij Xenos hebben ze die. Maar ik heb hem deze keer zelf gemaakt. Kost wat moeite, vooral dat plukken van basilicumblaadjes, maar het is oh zo lekker. Eet pesto niet te vaak, want in pijnboompitten zit heel veel vet. Maar één keer in de zo veel tijd kan het geen kwaad :) Natuurlijk heb ik bruine tagliatelle gebruikt, om het gerecht nog wat gezonder te maken. Ik koop zelf nooit witte pasta.

Voor 2 personen heb je nodig:
1 basilicumplantje
een bakje pijnboompitten (100 gr, maar die ga je niet helemaal opmaken)
1 teentje knoflook
eventueel edelgist van de natuurwinkel
olijfolie
1 niet al te grote stronk broccoli
tagliatelle voor 2 personen
2 portobello's

Pesto
Pluk de blaadjes van je basilicumplant. Weeg ze. Doe ongeveer de helft van dat gewicht aan pijnboompitten. Pel de knoflook. Doe basilicum, knoflook en pijnboompitten in de keukenmachine, maal ze tot een puree. Voeg er vervolgens wat edelgist en zout naar smaak toe en een beetje olijfolie. Meng ze nogmaals.
Edelgist is trouwens geen pré. Zonder die wordt je pesto zeker niet minder lekker.

Kook tagliatelle gaar.

Verdeel broccoli in roosjes. Kook ze bijtgaar.

Rooster wat pijnboompitten om op je bord te strooien.

Verwijder een steeltje van de portobello's. Besprenkel de paddestoelen aan de onderkant met braad&grill kruiden of je andere favoriete kruiden. Bak ze even aan bijde kanten aan.

Boterham met pesto, vegan
En als je toevallig nog wat pesto overhoudt (ik denk niet dat dat het geval zal zijn :)))) kun je er een lekkere boterham mee maken. Doe er nog een sla blaadje bovenop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...