zondag 17 april 2011

Vrijwilligerswerk en brandnetelsoep

Ik ben begonnen met een tuinproject bij een daklozen opvang. Ik help mee in de tuin die op dit moment een beetje verwaarloosd is. Er moet dus heeel veel gewied worden en gespit en zo voort.
Gisteren was ik er voor het eerst. Mijn tak was het wieden van de brandnetels. Het zijn mooie planten, maar wel heel erg overheersend. Ik vond het eigenlijk zonde om ze gewoon uit te rukken en weg te gooien.

En ik droomde al een tijdje van een brandnetelsoep. Die heb ik ooit in mijn kinderjaren op, maar de herinnering aan de smaak is al weggezakt. Ik wist alleen dat ik het niet smerig vond, maar voor de rest... Was het lekker? Dat kon ik me niet herinneren.

Ik wist nog dat ik alleen de toppen moest plukken. De vrouw van de opvang verduidelijkte het: de hele jonge topjes en twee grotere blaadjes eronder.
En - ik moest er veel van hebben, want ze slinken.
Nou, ik heb ook een heleboel geplukt, zeg :O Op de foto zie je maar een klein gedeelte van wat ik heb.
(Iemand ideeën wat ik met de rest van de brandnetels zou kunnen doen?)
Ongeveer 1/4 van deze hoeveelheid heb ik voor de soep gebruikt. Het bleek heel makkelijk te maken. En OH ZO LEKKER!

Brandnetelsoep, vegan
Voor 3 personen
1,25 l. water + bouillonblokjes (biologisch)
3-4 aardappelen
1 ui
1 wortel
brandnetels
evt. sojaroom

Was eerst de brandnetels. Daarvoor heb je natuurlijk handschoenen nodig.
Schil je groente, snijd ze in stukken, rasp de wortel.
Bak de ui en de wortel in de soeppan totdat de ui goudkleurig wordt, doe er aardappels en water met bouillonblokjes in.
Laat koken totdat de aardappels bijna gaar zijn. Doe er vervolgens (met je handschoenen aan!) de brandnetels in, de hoeveelheid bepaal je ter plekke.
Ik ben vergeten de brandnetels te snijden, jij kunt ze beter eerst grof hakken, het et wat makkelijker :)

In de soepkom heb ik wat sojaroom aan de soep toegevoegd. Maar eigenlijk hoeft dat niet, zonder sojaroom is het ook een heerlijke soep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...