zaterdag 12 februari 2011

DISQUS voor je blog en waarom het handig is

Mijn oorspronkelijke weblog heb ik op livejournal.com. Dit is mijn tweede blog al, en ik kan vergelijken wat de voor- en nadelen van elke thuisbasis zijn.
Ik vind het comment systeem in Livejournal veel beter dan hier. Je krijgt altijd netjes een melding van alle reacties op je comments, en het heeft een duidelijke boom structuur waarbij het duidelijk is wie op wie reageert.

Gelukkig heeft een vriendin me gewezen op een plugin Disqus die een soorgelijke service biedt.
Het is voor de meeste weblog services te gebruiken en het is gratis.
Als je wil weten hoe het eruit ziet, kijk bij één van mijn blogjes.

Pluspunten

In je eigen blog
Je hebt er veel instellingen en je kunt de inkomende comments makkelijk beheren.
Je kan ervoor kiezen comments eerst te lezen voordat ze gepubliceerd worden (ik vind deze optie persoonlijk vrij irritant, ik krijg dan een naar gevoel dat iemand me niet vertrouwt).

Als je bij iemand anders die ook Disqus gebruikt, comments acherlaat
Je kunt je abonneren op alle comments of op een specifieke tread (wat zeer handig is als je alleen in je eigen tread bij een andermans blog geïnteresseerd bent en niet alle comments van alle lezers wil lezen - een bekend verschijnsel in Facebook bijvoorbeeld, dat je meldingen krijgt van alle reacties).

Nog een paar pluspunten zijn hier uiteen gezet.

Aan de slag

Zo, als je overtuigd bent en aan de slag wil, ga je naar Disqus, maak je een nieuwe account aan, koppel je je blog en IMPORTEER je al je oude comments.
Schrik dus niet dat als je Disqus heb aangemaakt voor je blog, dat al je comments opeens weg zijn. Deze importeer je heel makkelijk via Admin -> Tools -> Export/Import.
Afhankelijk van de hoeveelheid te importeren comments, kan het een tijdje duren. Ik zou het voor het sapen gaan doen, dan weet je zeker dat het de volgende ochtend klaar is.

Succes!

1 opmerking:

  1. Als je je oude comments wilt importeren kun je kiezen uit twee opties.. Ik heb de bovenste gekozen, krijg ik mijn comments nu ook daadwerkelijk terug?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...