vrijdag 13 januari 2012

Vegan Mozzarella kaas ♥ Веганский сыр моцарелла

Zelf kaas maken? Wie had dan ooit gedacht? Vroeger wist ik niet eens hoe je een ui moet snijden, laat staan zelf kaas maken. Veganistisch ook nog eens!
Ik vind het ontzettend leuk om nieuwe dingen uit te proberen in de keuken.
Kijk mee wat ik ervan gemaakt heb!

Ik heb op internet een video gevonden met een uitleg hoe je vegan mozzarella kon maken. Het zag er niet ingewikkeld uit, weliswaar met veel wachttijd, maar de stappen waren makkelijk te volgen. Ik had ook alles thuis om het recept te maken, dus ben ik gelijk aan de slag gegaan.

Recept van veganistische zachte kaas + mozzarella

Ingredienten
Voor zachte kaas:
2 cups rauwe cashew noten
1/2 cup rejuvelac (zelf gemaakt)
   1/4 cup tarwezaad
   500 ml water
1 tl zout
1/2 tl xantan gom (natuurwinkel of op ebay, kost niks!)
Voor mozzarella:
1 El agar agar poeder + 2/3 cups water

Stap 1. Rejuvelac maken.

Eerst heb ik rejuvelac (soort dezem) moeten maken. Rejuvelac ontstaat als resultaat van een natuurlijke fermentatieproces en bevat veel vitaminnen en probiotica voor de darmflora. Meer informatie is op internet te vinden.

Was eerst tarwezaad zodat die schoon wordt. Vul een glazen pot met 500 ml water en doe de zaad erin. Bedek met kaasdoek zodat er geen stof en insecten in komen (niet met een deksel!)
Laat 12 uur staan op kamertemperatuur en niet in de zonlicht.

Na 12 uur gooi je het water weg en doe je weer 500 ml schoon water in de pot.
Nu is het afwachten. Elke 12 uur moet je je pot een beetje draaien (niet shaken!) en controleren. Na 2 tot 5 dagen ontstaat er een dun wit laagje op de oppervlak. Giet de vocht door een zeefje in een schone kom. Rejuvelac klaar voor gebruik.
Rejuvelac kun je ook gewoon drinken, voor de smaak kun je wat citroensap toevoegen.

De tarwe kan nog 1 keer worden gebruikt voor de nieuwe portie. Doe er weer 500 ml water bij en wacht totdat er nieuwe rejuvelac ontstaat.
(het recept heb ik hier gevonden)

Stap 2. Cashew noten massa fermenteren.

Laat cashews een nacht weken in water.
De volgende dag doe je geweekte cashews, rejuvelac, zout en xantan gom in de blender en blend je alles tot er een luchtige massa ontstaat.
Verplaats die massa in een grote kom. Laat 8 uur tot één etmaal staan (op kamertemperatuur). Bedek het weer met een kaasdoek.
Dit ontstaat er:

 Ik heb een stukje apart gedaan voor de foto en om de smaak te vergelijken.

Stap 3. Mozzarella balletjes maken met agar agar.

Los 1 Tl agar poeder in 2/3 cups koud water op. Doe het in een pannetje op de vuur en laat 3 minuten koken totdat het een elastische massa wordt (zie video). Doe die massa vervolgens in de cashew massa en meng het.
Met een ijs lepel vorm je mozzarella balletjes en laat je die in koud water vallen. Even wachten totdat agar opgestijfd is en mozzarella kaas gevormd is.
Je bewaart mozzarella in water in de koelkast.

Jammer genoeg is iets misgegaan bij mij, de balletjes zijn niet opgestijfd.
Ik had geen agar poeder en heb in plaats van poeder 2 El agar vlokken genomen. Mijn agar massa was ook niet zo dik als in de video, ik denk dat dat het was.
Ik heb het water dus weggegooid en ik kreeg een zachte kaas.
Het is heerlijk en romig van smaak! Voor zo ver ik me kan herinneren, niet te onderscheiden van de gewone zachte kaas.

Ik kon het niet laten en heb gelijk een heerlijke tomaat-kaas-knoflook salade gemaakt!Yum!!


De toevoeging van agar massa heeft de smaak iets zachter gemaakt. Als ik dit nog een keer ga doen, zal ik gewoon een agar poeder nemen :)

По-русски дальше!


Найдя в интернете это видео, я решила самостоятельно приготовить веганский сыр моцарелла из орехов кешью.

Рецепт веганского мягкого сыра / творожной массы + моцареллы
Игредиенты:
Для мягкого веганского сыра:
2 чашки необжаренных орехов кешью
1/2 чашки закваски (самостоятельно сделанной)
   1/4 чашка пшеницы для проращивания
   500 мл воды
1 чл соли
1/2 чл ксантана (ксантановой камеди) (купить можно на ebay, очень дёшево!)
Для моцареллы:
1 Стл пудры агар-агара + 2/3 чашки воды

(1 чашка = 240 мл)

Шаг 1. Делаем закваску.

Закваска делается путём естественной ферментации зерна в воде, и содержит много полезных витаминов и бактерий для флоры кишечника.

Промыть пшеницу в воде. В стеклянную банку налить 500 мл воды и поместить туда промытую пшеницу.
Накрыть банку чистой тряпкой или марлей для предотвращения попадания туда пыли и насекомых.
Оставить на 12 часов в комнатной температуре и вдали от прямого солнечного света.

По истечении этого времени вылить воду, снова залить 500 мл воды и накрыть тряпкой.
Каждые 12 часов пошевеливать, поворачивая, банку (не трясти!)
В течение 2-5 суток (в зависимости от температуры) на поверхности сформируется тонкая белая плёнка, что означает, что закваска готова. Слить жидкость через ситечко в чистую ёмкость.

Закваску можно так же пить, для нейтрализации вкуса добавив немного лимонного сока.
Пшеницу можно использовать ещё один раз для получения новой закваски. Просто снова добавьте 500 мл. воды и ждите, поворачивая банку каждые 12 часов.
(Рецепт отсюда)

Шаг 2. Ферментация кешью.

Замочите кешью на ночь в воде.
Замоченные кешью, закваску, соль и ксантановую камедь перемолоть в блендере до получения кремовой массы.
Переместить массу в стеклянную чашу и оставить ферментироваться при комнатной температуре, накрытой тряпкой, от 8 часов до суток.
Вот что получится:

Это я немного отложила до добавления агара, чтобы сравнить вкус одной массы с другой, до добавления агара.

Шаг 3. Делаем моцареллу.

Растворите 1 Сл. л. пудры агара в холодной воде. Переместите в кастрюльку и кипятите 3 минуты. Получится эластичная слизеподобная масса (см. видео). Эту массу влейте и взбейте в ферментированную массу кешью.
С помощью ложки для мороженного набирайте смесь и кидайте в холодную воду. Подождите, пока шарики затвердеют.
Храните шарики моцареллы в это же воде в холодильнике.

К сожалению, шариков у меня не получилось, они не затвердели.
Я думаю, что это из-за того, что я использовала не пудру агара, а хлопья, возможно я взяла недостаточное количество. У меня не вышла такая же густая слизистая масса агара, как у автора видео.
В итоге я слила воду, в которой плавали мягкие шарики, и получился мягкий сливочного вкуса солёненький сыр.
Очень-очень вкусный!

На радостях, что у меня такой вкусный сыр, я сразу забабахала мой любимый салат: помидоры-чеснок-сыр. Ням-ням!

С добавлением агара вкус массы немного изменился, стал мягче.
Интересно, как из хлопьев агара получить такую густую "слизь"?..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...